Andre intoleranser

Mange vil erfare at kroppen blir bedre og man føler seg friskere ved å holde seg unna følgende matvarer:

  • Laktose
  • Sukker
  • Gjær
  • Gluten (allerede omtalt på egen side)

Jeg mener at man skal tenke seg godt om før man begynner å ekskludere matvarer fra kostholdet. Man bør snakke med lege, eller i hvertfall informere den om at du kutter ut matvarer.

Å kutte ut matvarer kan ha følgende konsekvenser:

  • Laktose - man kan få kalsium eller Vitamin D mangel
    • Sørg uansett for å sjekke blodprøver på både kalsium og vitamin D skulle du kutte ut melk og melkeprodukter. 
    • Du får laktosefri eller redusert melk, se om dette kan være noe for deg.
    • Mange typer ost og yoghurter har lite eller ingen laktose. Så vær forsiktig når du kutter ut melkeprodukter helt. Vi med stoffskiftesykdom har allerede en tendens til mangelsykdommer påvitaminer og mineraler.
  • Sukker - jeg ser ingen grunn til å være redd for å kutte ut sukker. Men ikke kutt alle karbohydrater. Du trenger fremdeles karbohydrater som energi for hjernen din. Les om "trege" karbohydrater, som kun er sunt for deg og kroppen din. Rent sukker og produkter som hvitt korn er "raske" karbohydrater og kan/bør reduseres til minste minimum. Men fyll gjerne på med kålrot, gulerot, littegranne potet og evt grove kornsorter (om du ikke er helt glutenfri). Noe karbohydrater trengs som sagt, men også fiber for at magen skal fungere optimalt.
  • Gjær - her er det heller ingen grunn til å være betenkt. Kroppen har veldig lite behov for gjær. Flere vitenskaplige artikler omtaler i disse dager at gjær kan være med på å øke faren for fedme (se flere lenker om dette under).
  • Gluten - se egen side ang gluten. Konsekvenser ved å kutte ut gjær kan være at man ikke få i seg nok kostfiber. Dette kan man enkelt erstatte ved å spise variert kosthold som inneholder nøtter, frø, andre typer "mel" av quioa, hirse, bokhvete etc. 

Lenker som kan være relatert til Andre intoleranser:

Lenker om gjær